Saturday 3 August 2013

PRODUK MISYAM

Salam,

Ha... hari ni aku ada satu perkongsian untuk kita bersama.Pemakanan Amalan & Pemakanan Sunnah



Hadith dari Sahih al-Bukhari

Apa maksud 'tetaplah kamu dengan Habbatus Sauda'?

1. Mengikut pendapat ahli ilmu dan ahli bahasa Arab, ia bermakna hendaklah melazimkan pengambilan dan penggunaan Habbatus Sauda' berterusan selama yang termampu. Dengan lain perkataan ia hendaklah menjadi sebahagian dari kehidupan harian selagi termampu.

2. Juga tidak dinyatakan dalam hadith ini supaya ambil Habbatus Sauda' hanya apabila sakit, oleh kerana itu orang yang sihat juga boleh berterusan mengambil Habbatus Sauda' untuk menjaga kesihatan dan juga supaya dapat mencegah penyakit yang mungkin akan menimpanya.

3. Untuk memudahkan pengambilan Habbatus Sauda' ini secara berterusan, ia juga boleh diambil secara bersendirian mentah (bijinya), minyak perahannya, atau dicampur dengan bahan-bahan lain seperti madu atau minyak zaitun atau dalam masakan dan minuman.

Sebagai penawar dipercayai Habatus Sauda’ boleh:

  1. Menjadi penyembuh dengan kekuatan sendiri.
  2. Menolong menjadi kesan ubat lain lebih kuat dan efektif.
  3. Kombinasi dengan herba/ubat lain dapat menyembuhkan penyakit.
  4. Menolong mengurangkan kesan sampingan ubat lain terutama ubat moden atau therapy yang membawa kesan sampingan yang teruk seperti chemotherapy / radiotherapy.
  5. Mengurangkan penderitaan akibat penyakit.
  6. Mempercepatkan penyembuhan dari kecederaan atau pembedahan.
  7. Menolong mencegah penyakit dari menjadi lebih teruk
  8. Jika tiada apa-apa sebab sekalipun untuk mengambil Habbatus Sauda' samada dari segi kesihatan dan masalah-masalah pun begitu digalakkan juga untuk mengambil Habbatus Sauda' ini secara berterusan semata-mata kerana berkat hadith dan suruhan dari yang disayangi Rasulullah SAW


So...Inilah Produk Habbatus Sauda tu..

KAPSUL HABBATUS SAUDA



kandunganSemenanjungSabah/Sarawak
20 bijiRM12.00RM12.50
240 bijiRM144.00RM150.00

1 peket terkandung stok untuk 10 hari untuk seorang pengguna.
1 kotak terkandung stok untuk 4 bulan untuk seorang pengguna.

Kelebihan

  1. Memperkuat sistem kekebalan tubuh melawan penyakit.
  2. Mempertahankan tubuh dari serangan kanser serta bertindak menyembuhkannya (thymoquinone).
  3. Menghentikan pertumbuhan sel tumor dan menyecutkannya.
  4. Meningkatkan fungsi otak (omega 6 dan omega 3).
Cara Penggunaan
2 biji sehari sebelum atau selepas sarapan pagi - Ini adalah cara pengamalan yang dicadangkan sahaja, cara pengamalan selain yang disarankan ini juga dibenarkan kerana produk ini tiada bahan campuran luar atau pun bahan kimia.


OK ini pula adalah Produk Minyak Zaitun.


KAPSUL MINYAK ZAITUN





Kelebihan

  1. Mengurangkan kadar kolestrol
  2. Menghindari penyakit kardiovaskular dan Arteriosclerosis.
  3. Mengelak pembentukan batu hempedu.
  4. Membantu penghadaman dan mengurangkan ulser perut.
  5. Antioksidan dan antikanser.
  6. Membantu meningkatkan metabolisme tubuh, pertumbuhan tulang dan tubuh yang baik (khasnya bagi kanak-kanak)
  7. Menstabilkan asid lemak.
Penggunaan:

2 biji pada waktu malam sebelom tidur - Ini adalah cara pengamalan yang dicadangkan sahaja, cara pengamalan selain yang disarankan ini juga dibenarkan kerana produk ini tiada bahan campuran luar atau pun bahan kimia.

KandunganSemenanjungSabah/Sarawak
20 bijiRM10.00RM10.50
244 bijiRM120.00RM126.00
1 peket terkandung stok untuk 10 hari untuk seorang pengguna.
1 kotak terkandung stok untuk 4 bulan untuk seorang pengguna.



MINYAK ZAITUN EXTRA VIRGIN 250ml / 750ml


 Harga RM 30.00 (sebotol)

SEJARAH POHON ZAITUN

Pakar mengakui bahawa pohon zaitun berasal dari Syria dan ditemui pada sekitar 6 ribu tahun yang lalu sebelum penanamannya mula merebak secara meluas di kawasan Mediterranean. Sejarah juga mendakwa bahawa pohon zaitun pertama kali ditemui di Syria adalah di negeri Kota kuno Ebla.
Kerajaaan Ebla terletak di pinggiran kota Aleppo Syria. Selama zaman pemerintahannya (2600-2240 S.M), Ebla menguasai wilayah utara Syria, Lubnan dan bahagian utara Mesopotamia (Iraq Moden). Ia juga mengadakan hubungan perdagangan dan diplomatik dengan negara-negara jauh seperti Mesir, Parsi dan Sumeria.
Catatan rasmi yang pertama tentang pohon zaitun dan pengeluaran minyak telah ditemui di arkib Ebla negara - kota kuno. Ia terdiri daripada hampir 12 dokumen pada tarikh 2400 S.M. yang menjelaskan tentang pemilikan tanah ladang pohon zaitun oleh Raja dan Permaisuri. Terdapat juga halaman daripada arkib tersebut yang menyatakan bahawa 4000 botol minyak zaitun disediakan kepada kerabat di raja dan kakitangan kerajaan manakala 7000 botol disediakan kepada rakyat. Setiap botol tadi boleh menyimpan sebanyak 60 kg minyak. Jumlah zaitun yang tercatat di dalam arkib tersebut adalah sebanyak 700 tan minyak dan 1.465 hektar ladang. Penduduk Ebla pada ketika itu sekitar 15000 orang dan merekalah yang menjadikan minyak zaitun sebagai industri utama pada ketika itu. Satu kajian arkeologi telah menemui sebiji botol besar berada di Kota Purba Ebla. Botol tersebut diisi dengan minyak zaitun dan digunakan untuk perdagangan dengan Mesir melalui bandar perlabuhan Ugarit (sekarang lattakia).
Penanaman pohon zaitun adalah salah satu tanda peradaban tertua di dunia. Penanaman minyak zaitun yang meluas pada waktu itu berpunca daripada manfaat yang diceritakan di dalam mitos yang tersebar melalui Phoenicia ke Greek kemudian ke Rom dan kemudia ke seluruh dunia barat. Dalam beberapa ratus tahun terakhir, pertumbuhan zaitun telah merebak ke Amerika, Jepun, Australia dan Afrika Selatan. Walau bagaimanapun, sekitar 90 peratus minyak zaitun yang meluas ke seluruh dunia masih berasal dari pinggiran laut Mediterranean.
Hari ini, selepas 6000 tahun penyebaran penanaman zaitun dari Syria ke seluruh Mediterranean, Syria masih lagi pengeluar terkemuka minyak zaitun di mana Syria berada di tempat keenam negara pengeluar minyak zaitun. Tanah dan Iklim Syria amat bersesuaian untuk penanaman zaitun. Orang kampungnya pula masih mengekalkan cara lama di dalam penanaman zaitun dan cara perahannya kerana mereka tahu bahawa ia adalah cara penanaman zaitun yang terbaik. Pada masa sekarang cara lama tersebut telah dimajukan seeiring dengan peredaran zaman dan dalam masa yang sama sifat-sifat asas tetap dijaga.
Pohon zaitun memiliki umur yang panjang dan dipercayai dapat hidup 300 hingga 600 tahun dan lebih.
Terdapat 3 jenis minyak zaitun:

1. Extra Virgin Olive Oil
Merupakan minyak zaitun paling murni dengan kadar keasidan 0.5-1 peratus. Warnanya kehijau-hijauan dan sesuai untuk dijadikan sos salad.

2. Virgin Olive Oil
Kandungan asidnya sekitar 4 peratus. Ia berwarna hijau kekuningan. Biasa digunakan sebagai campuran masakan atau hidangan tumisan.

3. Olive Oil
Minyak zaitun jenis ini mengandungi tahap keasidan melebihi 4 peratus. Berwarna kekuning-kuningan dan biasanya digunakan sebagal pengganti minyak untuk menggoreng dalam masakan Itali.






OLIVE LOTION





Picit ke tapak tangan dan sapukan pada kulit atau rambut. Gunakan seperti losyen biasa, pengamalan sesuai untuk semua tahap umur dan dimana-mana bahagian tubuh badan dan rambut.






SaizSemenanjungSabah/Sarawak
100 mlRM20.00RM20.50

          RM120                              RM123.00

Olive Lotion adalah gabungan di antara minyak zaitun asli dan juga ektrak wangian semulajadi. Minyak zaitun sememangnya kaya dengan vitamin E yang mampu memberikan kelembapan dan kesan yang baik kepada kulit dan rambut anda . Lavender Rosemary versi wangian yang dirumus khas untuk memberikan anda kesegaran setelah anda menggunakannya. Pastikan Olive lotion sentiasa bersama anda. Gunakan produk yang berasaskan amalan dan pemakanan sunnah untuk memberikan anda kesegaran yang sebenar.

Khasiat
     1.  Digunakan untuk melembapkan kulit
     2.  Melebatkan rambut dan melambatkan uban
     3.  Mengurangkan Rekahan kulit bg wanita mengandung
     4.  Sangat baik digunakan sebagai minyak bayi
     5.  Mengurangkan risiko kanser kulit
     6.  Membantu meremajakan kulit
     7.  Menstabilkan asid lemak
OLIVE HEAL

Penggunaan:
    Lembabkan kawasan luka/bisul
    Titik olive heal pada putik kapas
    Sapu pada bahagian luka
    Minum segelas air suam selepas mengguna OH

    SaizHarga



                              60mlRM25.00
    RM150.00(1 KOTAK)

Khasiat
  • Baik untuk luka kencing manis.
  • Luka berdarah.
  • Jerawat.
  • Bisul
  • Melecur
  • Minyak Olive Heal juga boleh digunakan untuk kegunaan dalaman bagi melegakan demam dengan cara diminum setelah dicampurkan 2 titik minyak ini bersama air suam.
Peringatan:
  • memerlukan amalan yang berterusan sehingga luka sembuh
  • sesuai untuk semua lapisan umur
  • Jika kesan melarat,sila dapatkan nasihat doktor

Isi kandungan : Minyak Zaitun, Bio Catalysis, Ekstrak herba, ekstrak sayuran, ekstrak pelbagai minyak dan rumpai laut.
 


*** PEK PROMOSI BULAN RAMADHAN

4 pek habbatussauda, 4 pek kapsul zaitun, 1 botol lotion zaitun dan satu sabun zaitun attar at RM 100 (normal RM 118) DAN dengan Free Gift: 1 zikir counter, 1 kotak kurma, 1 botol habbatussauda spray dan 1 sampul raya (limited Promotion)

Untuk tempahan dan belian:call atau Sms 019-2389851 (en adnan)
 

Photo: 4 pek habbatussauda, 4 pek kapsul zaitun, 1 botol lotion zaitun dan satu sabun zaitun attar at RM 100 (normal RM 118) DAN dengan Free Gift: 1 zikir counter, 1 kotak kurma, 1 botol habbatussauda spray dan 1 sampul raya (limited Promotion)

Untuk tempahan dan belian: Sms 0193267095 or Pm us.


Testimoni Pengguna
Testimoni Pengamal Amalan Habbatus Sauda Di Malaysia: Sumber: 1 ,

Testimoni 1
Puan Zurina, Cheras, 34 thn
Saya selalu letih-letih badan terutama selepas bekerja seharian dalam air cond. Ini menyebabkan saya mahu tidur sahaja bila sampai dirumah. Alhamdulillah, sejak mengambil Habbatus Sauda 2 biji pagi dan 2 biji malam masalah saya sudah tiada. Saya berasa segar dan tidak mudahmengantuk.

Testimoni 2
Puan Sal, Melawati, 29 thn
Saya mengalami masalah kitaran haid yang tidak teratur (hampir 2bulan baru haid). Setelah mengambil habbatus sauda saya terus datang haid seperti normal (1 bulan sekali). Paling mengejutkan juga ialah sentiasa 'bersemangat' untuk bersama dengan suami. Kini suami saya juga mengamalkannya.

Testimoni 3
En Razidin, Serdang, anak 7 tahun
Masalah perut kembung dan cacing anak lelaki saya yang berusia 7tahun sudah sembuh kerana habbatus sauda. Saya memberinya sebiji sehari kapsul minyak Habbatus Sauda.

Testimoni 4
Cik Azlina, Klang, 25 thn
Saya mengalami alahan yang teruk kerana makanan laut. Tangan saya akan membengkak, mengelupas dan menanah dan ini amat tidak selesa dan memalukan. Namun saya akhirnya sembuh setelah mengamalkan habbatussauda. Kini saya boleh menikmati makanan laut kegemaran saya -syaratnya, ambil 2 biji habbatus sauda setengah jam sebelum makanmakanan laut (untuk mengaktifkan fungsi anti histamin habbatus sauda)

Testimoni 5
Encik Muhamad, Kuala Selangor, 45 thn
Saya berpuas hati ianya memberi saya tenaga yang bagus untuk hubungan dengan isteri.

Testimoni 6
En Azli, Ampang, 28 thn
Saya mudah demam dan mengidap sinus (hidung sensitif). Setelah mengamalkan 3 bulan saya tidak pernah lagi didatangi demam atau selsemaseperti dulu (setiap bulan sakit).

Testimoni 7
saya pun makan Habbatu Sauda Kapsul ni dekat 3 bulan .. alhamdulillah..dengan izinNya masalah kahak waktu pagi terus hilang..
-kikilala- credit tranungkite.net

Testimoni 8 (anak kakak ipar cikfen)
Anak kakak ipar saya mengalami masalah asma dan selalu sesak nafas. Dengan mengamalkan pemakanan habbatus sauda secara berterusan(setelah 3 bulan) masalah asma dan sesak nafas anaknya telah pulih dan masih mengamalkan pengambilan habbatus sauda sehingga kini.
 

HABBATUS SAUDA - MINSYAM : Supplement yang menyebabkan saya mengandung?


Sebelum jauh saya menceceh.. apa yang saya cerita ini hanyalah berdasarkan pengalaman saya ye.. pengalaman diri saya bukan org lain atau bertujuan nak promote benda ne semata2 .. cuma nak berkongsi dengan kawan2 sahaja... ada kawan2 di luar sana dan di opis ne yang saya tahu ada intention utk dapat baby lagi sama ada yg ke 2/ 3.. dan saya tahu mereka berusaha .. tapi belum ada rezeki lagi.. jadi apa salahnya kita berkongsi .. nak caya ok.. tak nak caya pun tak pe..majukkkkkkkkkk hihi

Terus-terang saya makan habatusauda ne bukan utk prgnant. Pada kawan2 yg selalu baca blog ne mesti tau saya ada desicated disc.. saya bosan asik makan ubat hospital bila sakit tue datang.. makan ubat hospital ne lama2 akan effect buah pinggang jugak kan? so satu hari kawan saya syorkan saya makan hababtusauda ..katanya.. "habatussauda tue peyembuh segala penyakit kecuali mati"

ok meh kita try.. saya makan dalam dua pek je rasanya.. hihi mmg saya lagi rasa lebih sihat & yg best period saya yg berterabur selama nie jadi regular & ontime.. .. dah kalau regular jadinya terpregnantla.. :) PMS pun tak seteruk dulu tapi alahan mengandung la pulak :) :)

Masa saya makan hababtussauda ne .. adik perempuan saya tegur " angah makan ne sebab nak prgnant ke?" saya ne terpinga2la.. rupa2nya adik saya disyorkan oleh doktor sakit puan makan benda nie jugak. jenama pun sama. adik saya dah kawin selama 6 tahun & ada buat rawatan dgn doktor sakit puan .. alhamdulilah baru2 ne dia dikurniakan dengan baby girl yg comel selepas hampir 6 tahun berkahwin.. Allah menentukan dan kita sbg manusia hanya berusaha ye tak?

oh tak mahal pun.. 2 papan tue rm 12 je.. sekian bye.. nak g muntahhhhhhhhhhhh

MINSYAM - HABBATUS SAUDA

Kalau Sebelum ni saya pernah kongsikan amalan makan habbatus sauda serta kelebihan²nya, kali saya nak kongsikan minsyam Habbatus Sauda pulak.
Semuanya secara kebetulan bila saya membaca di satu blog ni yang menceritakan dia makan habatusauda ni kerana mengalami senggut yang teruk dan tidak merancang untuk mengandung pun .. tapi kuasa Allah janganlah menidakkan yer... setelah kawan blog ni makan 2 papan.. alhamdulillah senggut hilang dan doktor sahkan dia mengandung.. mungkin ianya rezeki dan secara kebetulan.. tapi bila saya baca kelebihannya tak salah kalau mencubakan.... sebab sebelum ni pun saya pernah makan cuma jenama lain sahaja... dan botol yang sebelum ni pun saya dah bagi kat adik saya.. harap cukuplah sampai adik bersalin hujung bulan 5 ni.
Saya pun alhamdulillah dan mencuba sendiri makan habbatus sauda minsyam ni alhamdulillah dah habis pun dua papan dengan jayanya.. badan saya makin okk cergas... dan pagi² saya mudah untuk melawas... selain itu saya badan saya macam ringgan sikit (hahahaha... perasaan saya jer kot). Kadang² sedawa pun masih bau herba habbatus sauda ni... tapi yang paling suka sebab dia mudah ditelah.. jenis kapsul macam minyakkan... mungkin antibodi setiap orang memainkan peranan perubahan juga.
KEHEBATAN HABBATUS SAUDA

Sabda Rasulullah SAW;
"Gunakanlah Habbatus Sauda' kerana didalamnya terdapat penawar pelbagai penyakit kecuali MATI".






BUKTI KAJIAN
  • antihistamine (pencegahan alahan)
  • anticancer (pencegah kanser)
  • antioxidant (pencegahan kerosakan sel)
  • antibiotic (pembunuh kuman)
  • antimycotic (antikulat)
  • bancho-dilating effect (pengembangan saluran penafasan - asma)
  • masalah buah pinggang - batu karang, bengkak buah pinggang
  • melancarkan keluarnya kencing
  • memperlancarkan darah haid
  • melancarkan pengeluaran susu
  • masalah angin ahmar - merawat penyakit stroke / lumpuh sebelah badan
  • mengeluarkan angin dari perut
  • menambah ghairah seks
  • masalah seksual - mati pucuk, kurang ransangan seks
  • masalah dalaman wanita - fibroid, menopause, keputihan, jangkitan kulat
  • masalah penafasan - asma, batuk berkahak, bronchitis
  • masalah peredaran darah - anemia, darah tinggi, darah rendah
  • masalah mental - meningkatkan kecerdasan minda
  • masalah tulang / sendiri - gaout, arthritis dan reumatima
  • kencing manis
  • alergi
  • migrain dan banyak lagi

Kalau nak tahu lebih lanjut bolehlah mendengarkan penerangan di radio nanti.. tapi.. opis saya tak boleh bukak radio ikim online huhuhuhuhu....



KHASIAT MAKANAN RASULLULLAH















SEJAK tahun 1998, Abdul Malek Faisal Mohd. Hyffny tidak pernah cuai dalam jadual pengambilan kapsul habbatus sauda atau jintan hitam sebagai makanan tambahan setiap pagi dan malam. Jarang sekali beliau terlupa untuk memakannya.
Bekerja sebagai pengamal media membuatkan rutin hidupnya sentiasa berdepan dengan tekanan. Situasi itu secara tidak langsung menyebabkan Abdul Malek diserang hipertensi.
Justeru, Abdul Malek berikhtiar merawat kesihatan dirinya. Selain mendapatkan rawatan di hospital, beliau turut menggunakan kaedah alternatif bagi mengawal penyakit yang dihidapnya.
Dalam tempoh dua minggu mengamalkan pengambilan habbatus sauda atau nama saintifiknya Nigella sativa, Abdul Malek menyedari perubahan positif pada kesihatan dirinya.
“Saya mengambil dua biji kapsul habbatus sauda pada waktu pagi dan dua biji pada waktu petang.
“Apa yang menggembirakan, saya dapat menghidupkan salah satu daripada sunah Rasulullah SAW dalam aspek pemakanan,” ujar Abdul Malek, 46, ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.
Tidak lama selepas itu, beliau membuat keputusan meletak jawatan kerana mahu menimba ilmu di Syria. Berada di negara Asia Barat itu selama tiga tahun membuka peluang kepada Abdul Malek untuk mengenali tumbuhan habbatus sauda.
Di Syria, beliau mengunjungi sebuah ladang hijau yang subur dengan tumbuhan hababtus sauda di Hama.
Hama merupakan sebuah bandar di tebing Sungai Orontes yang terletak di bahagian tengah Syria atau 213 kilometer ke utara Damsyik.
Memiliki populasi kira-kira 700,000 orang, Hama merupakan bandar keempat terbesar di negara itu selepas Aleppo, Damsyik dan Homs.
SETIAP individu seharusnya menjalani pemeriksaan kesihatan secara berkala untuk mengetahui status kesihatan masing-masing. - Gambar hiasan


Rentetan daripada itu, Abdul Malek tidak teragak-agak untuk menjalankan perniagaan memasarkan produk berasaskan habbatus sauda ke Malaysia.
Niatnya semata-mata untuk mempromosikan produk dan amalan pemakanan yang mengikut sunah Rasulullah SAW.
“Melalui kerjasama dengan seorang sahabat di Syria, saya menubuhkan syarikat M Faisal Sdn. Bhd.
“Visi kami adalah untuk meningkatkan kesedaran masyarakat tentang kebaikan produk ini di samping menjadi peneraju penghasilan produk berkenaan,” jelas Abdul Malek sambil memaklumkan bahawa perkataan M itu merujuk kepada sahabatnya, Shaikh Markhzan Jalani selaku pengarah bersama syarikat itu.
Habbatus sauda ialah sejenis tumbuhan yang berbunga secara tahunan. Asalnya ia tumbuh meliar di negara-negara sekitar Mediterranean.
Kemudian ia ditanam secara meluas di utara Afrika terutama Mesir, selatan Eropah, Syria dan Asia Tengah seperti Iran dan India.
Ketinggian khasiat tumbuhan itu diperakui oleh ramai cendekiawan silam, ratusan saintis dan pakar perubatan di seluruh dunia.
Ibnu Sina dalam bukunya The Canon of Medicine menyatakan habbatus sauda mampu merangsang tenaga serta membantu memulihkan kepenatan dan semangat.
Penyelidikan yang dilakukan oleh Universiti Carolina Selatan di Amerika Syarikat pula mendapati, ekstrak habbatus sauda memiliki khasiat antitumor tanpa kesan sampingan.
Makam Firaun
Mengikut catatan sejarah, habbatus sauda pada awalnya ditemui di dalam makam Firaun Tutankhamen. Penemuan tersebut memberi gambaran bahawa tumbuhan itu amat penting dalam kehidupan orang Mesir purba.
Walaupun kegunaan sebenarnya tidak diketahui secara tepat, ia dipercayai mampu memberi manfaat kepada raja mereka selepas mati.
Bagaimanapun, hakikatnya kegunaan habbatus sauda dalam perubatan tercetus selepas kedatangan Islam.
Imam Bukhari meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda: “Kekallah kamu dengan habbatus sauda kerana padanya itu ada penawar bagi segala penyakit kecuali mati.”
Prof. Dr. Latiffah A. Latiff dari Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia menjelaskan, tumbuhan Nigella sativa adalah salah satu anugerah Allah yang amat bernilai buat manusia.
EKSTRAK minyak habbatus sauda dalam bentuk gel lembut.


Justeru, sebagai saintis dan pakar perubatan kesihatan awam, beliau bertanggungjawab untuk menghuraikan hakikat tersebut dengan fakta sains bagi membuktikan kebenaran sabda Nabi Muhammad.
“Habbatus sauda memang menakjubkan kerana setiap butir bijirin ini terdiri daripada berjuta-juta sel yang menyerupai sel darah manusia,” ujar beliau yang menjalankan penyelidikan tentang habbatus sauda selama sedekad.
Latiffah mengakui semakin banyak kajian dilakukan, semakin banyak pendedahan baharu ditemui.
“Apa yang pasti terdapat lebih 100 bahan aktif yang terkandung dalam bijirin hitam dengan timokuinon mendominasi antara 70 hingga 80 peratus daripada jumlah keseluruhannya.
“Hasil beberapa kajian yang kami jalankan membuktikan bahawa bahan timokuinon yang diekstrak daripada habbatus sauda berupaya menurunkan paras kolesterol, glukos dalam darah dan berat badan sekali gus mengurangkan risiko penyakit sindrom metabolik dan penyakit jantung,” jelas beliau.
Lewatkan penuaan
Ujar Latiffah, kajian pada haiwan makmal yang diaruh penyakit Alzheimer atau nyanyuk dan diberi makan bahan aktif timokuinon daripada minyak habbatus sauda turut mempunyai kesan tersendiri.
“Penyelidikan itu merumuskan bahawa habbatus sauda telah menurunkan paras beta amiloid iaitu sejenis protein yang terdapat pada otak haiwan nyanyuk berbanding haiwan kawalan yang tidak menerima suplemen habbatus sauda.
“Kajian pada tisu kultur dan sel kultur pula menunjukkan bahan aktif asid linoleinik daripada ekstrak minyak habbatus sauda mampu mengurangkan pertumbuhan sel kanser payu dara secara signifikan.
DR. LATIFFAH banyak menjalankan penyelidikan tentang keberkesanan khasiat habbatus sauda sejak lebih sedekad lalu.


“Di samping itu, pengambilan habbatus sauda sebagai makanan tambahan berupaya melambatkan proses penuaan,” terang Latiffah yang turut mengkaji keberkesanan habbatus sauda terhadap wanita menopaus dalam aspek peningkatan kualiti kehidupan seperti kecergasan mental, spiritual dan hubungan kelamin.
Tambah beliau, pengambilan habbatus sauda sebagai makanan tambahan dalam tempoh dua minggu mampu melancarkan sistem penghadaman, melawaskan pembuangan najis terutamanya bagi mereka yang mengalami sembelit, meningkatkan tenaga dan kadar kecekapan seseorang.
“Buat masa ini, saya masih mengkaji tentang persediaan habbatus sauda yang terbaik untuk diambil iaitu sama ada dalam bentuk asli, minyak atau dicampur dengan bahan lain.
“Namun, secara saintifik sukar untuk dipastikan keberkesanan makanan yang bercampur. Misalnya, mengambil habbatus sauda dengan madu.
“Kita tidak tahu yang mana satu antara kedua-duanya yang menjadi penyembuh dan memberi kesan positif kepada sesuatu keadaan,” jelas beliau.

Artikel Penuh:
http://www.kosmo.com.my/kosmo
 
 

BERMINAT HUBUNGI AGEN ANDA
 ADNAN
 email:nan_mei78@yahoo.com
 
 019-2389851
 
KELIANG (SEMPADAN TANJONG MALIM):

PERKHIDMATAN POS RM10.00
(tertakluk kepada terma dan syarat)



 














No comments:

Post a Comment